توانمندسازی مدیران و توسعه رهبری

توانمندسازی مدیران و توسعه رهبری یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی می باشد. مدیران دارای استعدادهای بالقوه ای هستند که توانمندسازی، به بالفعل شده آن کمک می کند. مدیران با استفاده از توانمندسازی می توانند برای بهبود و توسعه توانمندی های نامطلوب کارکنان و استفاده بهتر از این منبع برای کسب اهداف سازمان استفاده نمایند.

یکی از مهمترین وظایف مدیران، توانمندسازی کارکنان است و یک مدیر زمانی می تواند در این کار موفق شود که به خودباوری برسد، به دنبال ارتقاء توانمندی خود باشد و به ذهن خود اعتماد کند. متخصصان می گویند مدیران و رهبران، آدمهایی با ویژگیهای خاص و توانمندیهای ویژه نیستند بلکه کسانی هستند که می توانند دیگران را توانمند کنند.

توانمندسازی یعنی چه؟

توانمندسازی فرآیند قدرت بخشیدن به افراد است در این فرآیند به افراد کمک می‌کنیم تا بر احساس ناتوانی و درماندگی خویش چیره شوند، تواناسازی در این معنی به بسیج انگیزه‌های درونی افراد منجر می‌شود. در واقع توانمندسازی بیش از هر چیز یک فرآیند مستمر است که در جایی تمام نمی شود. یک فرد توانمند فردی است که می تواند در هر لحظه از بهترین و مهمترین قابلیت های خود بیشترین استفاده را ببرد و بصورت دایم این قابلیت ها و ظرفیت ها را توسعه دهد. پس توانمندسازی به معنای ایجاد فرصت و شرایطی است که فرد بتواند بصورت مستمر از قابلیت های فعلی اش استفاده کند و زمان و فرصتی برای رشد آنها هم داشته باشد.

 

انواع توانمند سازی

1. توانمند سازی عالی

این نوع توانمندسازی ویژه مدیران می باشد. با توانمند سازی مدیران آنان قادر می شوند برنامه های کلی سازمان را تدوین کرده و تصمیم بگیرند چه کارهایی توسط چه کسانی و چطور انجام بگیرد. در حقیقت هدف از توانمند سازی مدیران ارتقاء سطح دانش، مهارت و توانایی مدیران و کارشناسان حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی می باشد.

2. توانمندسازی فردی

در این نوع توانمند سازی کارکنان با کسب مهارت قادرند بدون نیاز به حضور مستقیم سرپرست کار کنند. در این مرحله قدرت تحلیل کارکنان افزایش یافته و می توانند برای سوالات و مشکلات خود پاسخ و راه حل مناسب بیابند. همچنین فرد می تواند رفتار خود را در موقعیت های جدید تنظیم کند و در قبال اعمال و تصمیمات خود مسئول و پاسخگو باشد.

توسعه رهبری چیست؟

به فرآیند بهبود مهارت ها و شایستگی های رهبری از طریق فعالیت های مختلف، توسعه رهبری گفته می شود. در فرایند توسعه رهبری آموزش مهارت های بسیار ارزشمندی به کارکنان داده می شود تا بتوانند تیم های خود را به درستی هدایت و راهنمایی کنند. این نوع توسعه برای پرورش صحیح فرهنگ رهبری در سازمان مهم می باشد. آموزش توسعه رهبری می تواند در اشکال مختلفی مانند برنامه های آموزشی داخلی، برنامه های مربیگری، سمینارهای آموزشی، کنفرانس ها، آموزش آنلاین یا برنامه های تحصیلات تکمیلی برگزار می شود.

چرا برنامه های توانمند سازی مدیران و توسعه رهبری در سازمان ها اهمیت دارند؟

1. موفقیت سازمان

پرورش و توانمندسازی مدیران  باعث می شود تا سازمان موفقیت‌های بیشتری کسب کند. وقتی رهبر ذهنی پویا داشته و فردی قوی باشد، باعث افزایش انگیزه کارکنان شده و آنها تشویق می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند. بنابراین بهتر است مدیران و رهبران سازمان ها به جای اجرای روش‌های سخت‌گیرانه کنترل خود، مهارت‌های لازم را به منظور رهبری موثر کسب کنند و بتوانند اهداف خود را در سطح فردی و سازمانی اجرا کرده و در شغل خود پیشرفت نمایند.

2. رضایت کارمندان

مسلما وجود مدیران توانمند و رهبری موثر برای کارمندان رضایت‌بخش خواهد بود. پرورش روابط مثبت بین کارمندها و رهبران می‌تواند باعث بهبود نگرش و افزایش عملکرد در تولید شود و پس از آن کار، دومین معیار موثر برای حرفه‌ای ساختن محیط خواهد بود. به همین دلیل فراهم کردن فرصت برای پاداش دادن و شناسایی سبک رهبری که متناسب با گروه یا محیط باشد، نه تنها باعث بهبود روابط میان کارمندان می‌شود بلکه تمایل به یادگیری و رشد برای پیشرفت سازمان را هم در آن‌ها افزایش می‌دهد.

3. کشف استعداد

کشف استعدادها از عوامل مهم برای توسعه رهبری در سازمان ها خواهد بود. برای گسترش و ارتقای رهبری می‌توانید به جای این‌که در جست‌وجوی متقاضیان از بیرون سازمان باشید؛ به دنبال کارکنانی در شرکت خود باشید که اگر به آن‌ها فرصت داده شود، استعداد کافی برای تبدیل شدن به رهبران عالی را خواهند داشت. تقویت توانایی برای شناسایی نامزدهای قدرتمند که بتوانند در جایگاه رهبری و سایر فرصت‌های ممکن فعالیت کنند، از دیگر مهارت مهم برای رهبران فعلی محسوب می‌شود. ترغیب کارمندان به رشد درونی و تاکید بر اهمیت توسعه رهبری می‌تواند میزان وفاداری به سازمان، کارایی و عملکرد کلی کارکنان را بهبود بخشد. توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت استعداد به عملکرد بهتر سازمان کمک می کند.