فهرست مطالب

چرا اهداف سازمانی با کار تیمی و اهمیت دادن به کارمندان همسو است؟

هر سازمانی اهمیت تعیین هدف را درک می کند، اما تعیین اهداف کافی نیست. مطابقت اهداف شخصی کارمندان با اهداف تیمی و اهداف تیمی با اهداف سازمانی ضروری است. همه باید برای دستیابی به استراتژی کلی سازمان تلاش کنند و همسویی اهداف باعث می شود همه در یک صفحه باشند و در همان جهت حرکت کنند. درواقع تلفیق و همسویی بین اهداف فردی کارکنان و سازمان از آن جهت اهمیت دارد که در صورت عدم همسویی، سازمان در تحقق اهدافش با مشکل مواجه شده و اثربخشی آن به حداقل می رسد. یکی از وظایف اصلی مشاور مدیریت در سازمان ها ایجاد همسویی فعالیت های افراد با استراتژی های سازمان می باشد. هم‌‌سویی اهداف فردی و سازمانی می‌تواند سینرژی و هم‌افزایی ایجاد کرده و سازمان را خیلی سریع‌تر به اهدافش برساند. قطعاً هرکدام از افرادی که وارد یک سازمان می‌شوند، اهداف فردی دارند و سازمان نیز برای خود یک هدف کلی و سازمانی دارد. اجماع و تلفیق اهداف سازمانی و هم‌سویی اهداف فردی با سازمانی می‌تواند به تحقق اهداف سازمان مرکزی کمک بسیاری کند. در غیر این‌ صورت سازمان در رسیدن به اهدافش موفق نخواهد بود. در ادامه می خوانیم:

  • عوامل موثر بر همگرایی نسبی فرد با اهداف سازمان
  • اهمیت همسویی اهداف فردی با سازمان
  • مزایای اصلی همسویی آرزوهای فردی با اهداف سازمان
  • چگونه اهداف را در سازمان خود همسو کنیم؟

عوامل موثر بر همگرایی نسبی فرد با اهداف سازمان

همگرایی و همسویی عاملی مهم برای بهبود عملکرد سازمانی به حساب می آید. نتایج تحقیقات نشان می دهد عوامل زیادی بر همسویی نسبی اهداف فردی با اهداف سازمانی تاثیر دارد. از جمله عوامل تأثیرگذار عبارت است از

  1. تشکیلات و ساختار اداری کارآمد و متناسب بودن آن با اهداف و وظایف
  2. عدم پیچیدگی قوانین و مقررات و دستورالعمل های اداری
  3. وجود نظام شایسته سالاری
  4. عدم تبعیض در استخدام، انتصاب و ارتقای افراد
  5. مدیریت بر مبنای ارزش، معنویت در محیط کار
  6. شفافیت و  نظام پرداخت انگیزشی
  7. نظارت و کنترل و مدیریت مؤثر و کارآمد
  8. مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها

اهمیت همسویی اهداف فردی با سازمان

همسویی سازمانی تمایز اساسی بین شرکتهای با عملکرد بالا و کم عملکرد است. تحقیقات LSA Global نشان می دهد كه شركتهای بسیار همسو 58 درصد سریعتر درآمد کسب می كنند، 72 درصد سودآوری بیشتری دارند و در زمینه مشاركت كاركنان، رضایت مشتری و حفظ مشتری و رهبری بهتر عمل می كنند. در واقع سازمان هایی که نتوانند تضاد بین کارکنان و سازمان را حل کنند، دچار انفعال شده و امیدی به بقا نخواهند داشت. چرا که همسویی اهداف فردی با سازمان به عنوان یکی از عوامل مهم ادامه حیات سازمان و کسب مزیت رقابتی برای سازمان مبدل شده است.

این مطلب را از دست ندهید: مدیریت منابع انسانی چیست ؟ 8  عملکرد اصلی منابع انسانی بر سازمان ها

مزایای اصلی همسویی آرزوهای فردی با اهداف سازمان

1- اهداف لحن استراتژی سازمانی شما را تعیین می کنند.

اهداف سازمانی آنچه مهم است را بیان می کند و کارمندان براساس این معیارها کار خود را برنامه ریزی و اجرا می کنند. اهداف سازمانی استراتژی کلی شرکت را درنظر می گیرند و آن را به چند بخش قابل کنترل تقسیم می کنند.

2- کارمندان احساس می کنند که چگونه مشارکت هایشان در جهت اهداف تیمی و سازمانی نمایان می شود.

یک کارمند وقتی نمی داند در کجای سلسله مراتب سازمانی قرار دارد، احساس گم شدن و بیهودگی می کند. اما وقتی اهداف آنها با اهداف شرکت همسو شود، تأثیر اقدامات خود را می بینند و حس خوب مسئولیت پذیری را در آنها را ارتقا می بخشد.

3- اهداف تراز شده کارمندان و تیم ها را به هم متصل می کند.

همسویی اهداف، کارمندان و تیم ها را به سازمان متصل می کند و به همه کمک می کند تا در یک صفحه قرار بگیرند. کارمندان وقتی احساس کنند که تنها آنها هستند که تلاش می کنند، احساس خستگی کرده و انگیزه خود را از دست می دهند. اما وقتی همه به نقش مهم کار آنها در دستیابی به اهداف اصلی سازمان پی ببرند، انگیزه در بین کارمندان افزایش می یابد و افزایش عملکرد کارمندان باعث دستیابی سریعتر سازمان به اهدافش می شود.

چگونه اهداف را در سازمان خود همسو کنیم؟

همانطور که در بالا گفتیم همسو کردن اهداف کارمندان با سازمان یکی از اهداف خدمات مشاوره منابع انسانی است. اما چگونه می توانیم این کار را انجام بدهیم؟ همسو سازی سازمان شما نیاز به ارتباط و رهبری قوی دارد. در اینجا 5 گام برای دستیابی به همسویی در اهداف سازمان را بیان می کنیم:

۱- تعداد اهداف کمی را برای سازمان خود انتخاب نمایید.

مسلما اهداف زیاد سازمان باعث تشویش و اضطراب کارکنان می شود و در نتیجه تعیین تعداد زیادی از اهداف بر تمرکز نیروی کار شما تاثیرگذار است و کارایی آنها را کاهش می‌دهد. همانطور که رسیدن به اهداف می‌تواند امیدبخش باشد، عدم رسیدن به اهداف به دلیل تعدد آنها در یک بازه زمانی کوتاه هم می‌تواند بر روحیه جمعی در یک سازمان تاثیر منفی داشته باشد.

 2- اهداف سازمان را اولویت بندی کنید.

بدون شک تمام اهدافی که برای سازمان خود در نظر دارید، مهم و باارزش هستند اما همیشه می‌توان برای اهداف مختلف در یک سازمان اولویت قائل شد. واضح و مبرهن است که پرداختن به اهدافی که از اولویت بیشتری برخوردار است در رشد سازمان تاثیرگذار است؛ خواه این اهداف کوتاه مدت باشد یا بلند مدت.

 3- بر اهدافی تمرکز کنید که با رسالت سازمان شما همسو باشد.

همانطور که قبلاً ذکر شد، در میان بسیاری از اهداف یک سازمان ، برخی از آنها دارای اهمیت و اولویت بیشتری هستند ، اما مهمتر از هم ، نوع تعیین اهداف باید مطابق با مأموریت سازمان شما باشد. اگرچه برخی از اهداف می توانند بسیار مهیج و سرگرم کننده باشند ، اما باید توجه داشت که موفقیت یک سازمان در گرو دستیابی به اهدافی است که با توجه به تعاریف اساسی سازمان تعریف می شوند. این روش تعیین هدف علاوه بر ایجاد موفقیت در سازمان، رضایت کارکنان را نیز فراهم می کند. زیرا با دستیابی به هر یک از این اهداف، انرژی مثبت به کل سازمان منتقل می شود.

۴- اهداف سازمان را در فواصل منظم بررسی و مرور کنید.

اگرچه تعهد به اجرای برنامه های تعیین شده برای دستیابی به اهداف در یک سازمان بسیار مهم است، اما لازم است اهداف و برنامه هایی را که برای دستیابی به آنها در بازه های زمانی مختلف تدوین می کنیم بررسی و ارزیابی کنیم. هر سازمانی به یک بخش کنترل نیاز دارد که دائماً اهداف و چگونگی دستیابی به آنها را کنترل کند.

گاهی اوقات لازم است برخی از اهداف را با توجه به شرایط بازار و سایر پارامترها تغییر دهیم. اگرچه تغییرات زیاد در اهداف تعیین شده ممکن است تأثیر منفی بر روند دستیابی به نتایج داشته باشد ، اما این تغییرات در فواصل منظم می توانند نشاط و شادابی را برای یک سازمان به ارمغان آورند.

5- رویکرد مثبتی در تعیین هدف داشته باشید.

اهداف تعیین شده در سازمان باید رویکردی مثبت و انگیزشی داشته باشد تا بتواند بر کارکنان تأثیر بگذارد. با ایجاد یک رقابت مثبت و سازنده بین بخشهای مختلف یک سازمان، می توان از حداکثر پتانسیل و توانایی آن برای دستیابی به نتایج مطلوب استفاده کرد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

نوشته های تازه