ارزیابی و بهبود عملکرد مدیران

مطمئنا ارزیابی مدیران تاثیر بسزایی بر بهبود عملکرد آنها دارد و در نهایت باعث رضایت کارمندان و پیشرفت سازمان و شرکت می شود. تعریف یک مدیر خوب می تواند از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد. یک مدیر خوب به عنوان یک رهبر تعریف شده است که می تواند بهترین عملکرد را از تیم خود به نمایش بگذارد، تیم را برای پیشرفت بیشتر آموزش دهد، به همه کارمندان کمک کند تا با اهداف شرکت همسو شوند، با احترام با مردم رفتار کرده و به اهداف جدید کمک کنند.

بسیاری از کارمندان، سازمانها را به دلیل نداشتن مدیران مجرب و کارامد ترک می کنند. داشتن فرد مناسب برای این نقش در موفقیت سازمان بسیار مهم است. آنها به انگیزه کارمندان کمک می کنند و باعث افزایش تعامل کارکنان، بهره وری نیروی کار، روحیه کارکنان و غیره می شوند.

ارزیابی عملکرد مدیران

در هنگام ارزیابی برای بهبود بیشتر عملکرد مدیران باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. نتیجه ارزیابی را محرمانه نگه دارید.

اگر مدیر اعتماد به نفس نداشته باشد، هیچ یک از اعضای تیم نظرات خود را ارائه نمی دهند. اطمینان از بازخورد صادقانه و باز ضروری است. کارمندان اغلب نگران شغل، عواقب منفی و غیره هستند. یک بستر یا ابزار نظرسنجی در این سناریو عالی است. شما می توانید به پرسنل این اطمینان را بدهید که نظرسنجی و داده ها محرمانه خواهد ماند. می توانید این کار را با محدود کردن دسترسی پرسنل به نظر سنجی انجام دهید. با استفاده از نرم افزار نظرسنجی آنلاین ، می توانید دسترسی مبتنی بر نقش را به وضوح و به راحتی تعیین کنید.

2. سوالات را واضح بپرسید تا واضح جواب بگیرید.

بهتر است سوالات، روشن و واضح مطرح شوند تا پاسخ های واضحی نیز دریافت کنید. فقط در این صورت است که می توانید مسائل، شکایات، تخلفات، نیازهای آموزشی و غیره را کشف کنید. یک ابزار نظرسنجی می تواند به شما در انجام این کار کمک کند. شما می توانید به طور واضح بخشهای مختلف را تعریف کنید، پاسخهایی را برای آن جمع کنید و در صورت لزوم، همیشه می توانید سوالات را در بخشی منشعب کنید تا ریشه یک مسئله را پیدا کنید.  

3. طبق بازخورد عمل کنید.

پس از دریافت بازخورد، مطمئن شوید که بر اساس آن عمل می کنید. اکنون که می دانید کدام قسمت ها نیاز به توجه دارند و مشکل کجاست، تدوین برنامه و اجرای آن آسان تر است. جمع آوری بازخورد خوب است ، اما اگر نتوانید طبق آن عمل کنید اشتباه است.

نکات زیر در باب ارزیابی مدیران نیز قابل توجه و تأمل است:

1. شاید افرادی را داشته باشیم که در هیچ شغل مدیریتی موفق نیستند، اما مسلماً هیچ فردی نمی‌تواند در تمام شغل‌های مدیریتی موفق باشد. موفقیت به تناسب بین فرد و متن کار او بستگی دارد، بنابراین به طور کلی مدیران کارآمد وجود ندارند، به این معنا که هرگز چیزی به عنوان مدیریت تخصصی وجود ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند هر چیزی را مدیریت کند. پس یک مدیر ممکن در سطحی موفق و در سطح دیگری ناموفق باشد.

2. مدیران و واحدهای تحت مدیریت آن‌ها، موفقیت و شکست‌ها را با هم تجربه می‌کنند، بنابراین به منظور ارزیابی کارآمدی مدیران لازم است که کارآمدی واحدهای تحت مدیریت آن‌ها نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد.

3. لازم است که سهم مدیران در کارآمدی واحدهای تحت نظارت بررسی شود، زیرا برخی واحدها بر خلاف مدیران نه چندان کارآمد خود عملکرد بسیار خوبی دارند و برخی دیگر اگر به خاطر وجود مدیران متخصص نبود، بدترین عملکرد ممکن را داشتند. بنابراین باید این فکر که یک مدیر مسئول تمامی ناکامی‌ها و کامیابی‌های یک واحد است را کنار بگذارید.

4. کارآمدی یک مدیر باید از نظر تأثیرگذاری در ورای واحد و حتی سازمان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد. در خصوص مدیری که به قیمت صدمه زدن به کل سازمان سعی می‌کند واحد تحت مدیریت خود را کارآمدتر کند چه نظری دارید؟ مثلا هزینه‌های واحد تولید به قدری بالا می‌رود که واحد فروش قادر به فروش محصولات تولیدی نیست.