فهرست مطالب

با مزایا و معایب استخدام داخلی و خارجی آشنا شوید!

هنگامی که در یک موقعیت جدید کار می کنید یا به دنبال جایگزینی برای یک کارمند در حال اخراج هستید، روند استخدام می تواند چالش برانگیز باشد. تصمیمی که باید در مراحل اولیه انجام بگیرید این است که آیا به دنبال استخدام یک کارمند خارجی هستید یا می خواهید از بین کارمندان داخلی سازمان انتخاب کنید. معمولا شرکت و سازمان ها برای تصمیماتی مانند استخدام نیروی جدید برای پست پیشنهادی، دو مجموعه مختلف از مراحل انتخاب، استخدام داخلی یا خارجی را در نظر می گیرند. برخی استخدام از داخل سازمان را منطقی می دانند زیرا استخدام های جدید قبلاً بخشی از تیم شما بوده و فرهنگ و سیاست های شما را به خوبی می دانند. اما در گاهی اوقات یک شرکت موفق به شرایطی می رسد که صلاح و نیاز شرکت را در انتخاب یک نیروی جدید خارج از سازمان تشخیص می دهد. یکی از مهمترین وظایف موسسات و یا افرادی که خدمات مشاوره منابع انسانی ارائه می دهند بررسی مزایا و معایب استخدام داخلی و یا خارجی برای سازمان است. حال سوال مهم این است، استخدام داخلی یا خارجی، کدام بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب در مورد مزایا و معایب استخدام داخلی و خارجی صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می کنم تا پایان با ما همراه شود.

مزایا و معایب استخدام داخلی

استخدام داخلی همانطور که از نامش پیداست سازمان تصمیم می گیرد برای پر کردن جای نیروی کار خود از نیروهای داخلی استفاده کند. اگر چه انتخاب یک کارمند خارج از سازمان می تواند مانند یک صفحه سفید هیجان انگیز به نظر برسد، اما در واقع به اندازه ترفیع دادن به کارمندان داخلی تاثیرگذار و کارآمد نیست و باعث صرفه جویی در هزینه ها نمی شود. یکی از وظایف موسساتی که خدمات مشاوره مدیریت ارائه می دهند، ایجاد بستر مناسب و توانمند سازی کارکنان داخلی برای ارتقا و استخدام از درون است. ارتقا دادن کارمندان داخلی با مزیت های بسیاری همراه است که به سرعت آشکار نمی شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که جذب نیرو از داخل سازمان به‌طور معمول بهتر از استخدام و جذب خارجی است.

مزایای استخدام داخلی

1-زمان استخدام کاهش می یابد.

در مقایسه با استخدام های خارجی، که مستلزم شناخت و آشنایی با چهره های تازه است که از آنها چیزی نمی دانید، از قبل با کارمندان داخلی خود آشنا هستید. با این کار می توانید از بسیاری از مراحل جذب نیرو شامل کارمندیابی،گزینش و مصاحبه و استخدام بگذرید. همچنین از قبل به سابقه کاری و بررسی عملکرد گذشته آنها دسترسی دارید. پس با انتخاب کارمندان داخلی کاملاً تأیید شده که با فرهنگ شرکت شما آشنا هستند، در وقت خود صرفه جویی کرده و می توانید جاهای خالی های خود را به سرعت پر کنید.

2-آنها فرهنگ و هنجارهای شرکت را می دانند.

یکی از بزرگ ترین مزایای ارتقا کارمندان درون شرکت به جای استخدام کردن نیروی جدید از بیرون این است که کارمندی را که ارتقا می دهید با فرهنگ شرکت و تشریفات کسب وکارتان و عملکرد داخلی سازمان کاملا آگاهی دارد. به عبارت دیگر کارمند جدید با کوتاهترین دوره یاد گیری، بیشترین بهره وری را خواهد داشت. برخلاف استخدام خارجی، مجبور نخواهید بود ماه ها در مورد چگونگی حقوق و دستمزد توضیح دهید یا انتظارات رفتار کارمندان را تعیین کنید. کارمند داخلی شما از قبل قوانین کلی شرکت را می داند و با فرهنگ آن آشنایی دارد. آنها از قبل می دانند که همه چیز کجاست، با چه کسی باید صحبت کنند تا کاری را انجام دهند و خیلی ساده، منحنی یادگیری آنها در نقش جدید کوتاه تر خواهد بود. علاوه بر این آنها با کارمندان دیگر رابطه دارند و شما مجبور نخواهید بود که وقت بیشتری را برای کمک به آنها در ایجاد روابط صرف کنید.

3- تعامل کارمندان را تقویت می کند.

آیا می دانید وقتی اخباری مبنی بر اینکه شرکتی به دنبال استخدام نیروی جدید است، چه اتفاقی می افتد؟ کارمندان از چشم انداز آینده رشد شغلی خودهیجان زده می شوند. وقتی سرمایه گذاری روی افراد بخشی از برند شما شود، اتفاقات خوبی می افتد. این باعث ایجاد نکات مثبت در فرهنگ کار می شود و به افراد خارج از شرکت پیغام می دهد که کار برای شما دارای مزایای طولانی مدت است. کارمندان داخلی که می دانند آنها نسبت به افراد خارجی در اولویت قرار خواهند گرفت، به شما اعتماد می کنند. این یک تقویت روحیه است که می تواند حفظ کارکنان را بهبود بخشد و یک نیروی کار وفادار ایجاد کند.

معایب استخدام داخلی

1. ایجاد اختلاف در بین همکاران

یکی از معایب استخدام داخلی، ایجاد اختلاف بین افراد همکار در یک سازمان می باشد. در هر شرایطی، کنار آمدن و قبول یک رئیس جدید دشوار است. اما چه اتفاقی می افتد اگر رئیس جدید شخصی باشد که قبلاً همکار شما بوده است؟ استخدام داخلی می تواند احساسات سختی را در بین همکاران ایجاد کند که نمی توانند با تغییر جدید در نقش ها و مسئولیت ها سازگار شوند. کسانی که متقاضی کار بودند ، اما آن را دریافت نکردند، می توانند با گذشت زمان تلخ شوند. همچنین ممکن است مواردی داشته باشید که شرکت ها تمایل ندارند اعضای خوب تیم را رها کنند تا به آنها اجازه دهد رشد شغلی را تجربه کنند. روابط بین فردی می تواند تحت تأثیر قرار گیرد اگر استخدام داخلی با دقت انجام نشود.

2. پست خالی ایجاد خواهد شد.

در حالی که استخدام داخلی روشی موثر برای ایجاد نقش های جدید است، اما تقریباً همیشه یک جای خالی باقی می گذارد و شما باید به دنبال جایگزینی برای آن باشید. چگونه می خواهید نقشی را که کارمند ارتقا یافته پشت سر گذاشته پر کنید؟ شما می توانید از استخدام داخلی برای پر کردن این پست استفاده کنید ولی باز پستی دیگری خالی می ماند. این یک چرخه بی پایان از جابجایی کارمندان است که در نهایت ممکن است منجر به این شود که شما مجبور به دنبال استخدام خارجی شوید.

3. مجموعه متقاضیان شما را محدود می کند.

بیایید با آن روبرو شویم. کارمندان شما گرچه با استعداد هستند اما ممکن است همه آنچه را که در استخدام جدید به دنبال آن هستید، نداشته باشند. این بدان معناست که گاهی لازم می شود که شما  به خارج از شرکت خود مراجعه کرده و کسی را پیدا کنید که دارای مجموعه مهارتهای بسیار خاص یا فنی باشد. نه تنها این، بلکه ممکن است شخصی از یک صنعت دیگر مناسب تر باشد تا بتواند دیدگاه تازه ای را نیز برای یک نقش ارائه دهد.

4. فرهنگ راکد و بدون انعطاف پذیری ایجاد می شود.

از دیگر معایب استخدام داخلی، این است که استخدام مداوم داخلی می تواند منجر به یک فرهنگ راکد شود. در صورتی که استخدام خارجی همیشه این تصور را در کارکنان فعلی ایجاد می کند که باید نهایت تلاش خود را به خرج دهند تا شخصی از بیرون به تیم آن ها اضافه نشود. درواقع وقتی گروه ها هر چند وقت یک بار با چهره های جدید روبرو نمی شوند، می توانند شکل بگیرند و کارمندان در برابر تغییر مقاومت کنند. این نوع فرهنگ انعطاف ناپذیر ممکن است بدترین حالت را در فضای کار شما ایجاد کند، زیرا تغییر را می توان تهدیدی برای چگونگی انجام همیشه کارها دانست.

مزایا و معایب استخدام خارجی

استخدام خارجی زمانی است که سازمانی به دنبال پر کردن جای خالی با متقاضیان خارج از سازمان باشد. استخدام از خارج به شرکت ها این امکان را می دهد تا ایده های تازه ای را به دست آورند ، هنجارهای پذیرفته شده را به چالش بکشند و فرضیه های آزمون را در مورد چگونگی دستیابی به اهداف گسترده تر سازمان به بهترین شکل بررسی کنند.

مزایای استخدام خارجی

استخدام خارجی اساساً نفس تازه ای است که می تواند باعث شود شرکت ها  همزمان با رشد  به نوآوری ادامه دهند و فرضیات ثابت شده در مورد بهترین راه برای دستیابی به رهبری بخش و چالش ها را به چالش بکشند.

1.دسترسی به مهارتهایی که به طور بالقوه در کارمندهای داخلی کمبود دارند.

2. هزینه های نیروی کار ثابت نیست و تعداد کارمندان به راحتی می توانند کم یا زیاد شوند.

3. امکان تغییر پذیری و انعطاف پذیری بسیار بالا، که سبب واکنش سریع در مقابل محیط می شود.

4. جذب کارکنان دارای مهارت تخصصی بالا که نیاز به آموزش اضافی ندارند.

معایب استخدام خارجی

با وجود تمام مزایای بالقوه ای که استخدام خارجی برای سازمان به ارمغان می آورد، هنوز موارد مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

1.فقدان ثبات و استحکام

2. استخدام خارجی می تواند هزینه بسیار بالایی داشته باشد.

3. سازمان ممکن است برای استخدام نیروی جدید خارجی به کمک شخص ثالث از مشاوران متخصص استخدام نیاز داشته باشد.

4. عدم ایجاد مزیت رقابتی منحصر به فرد توسط کارکنان زیرا به سادگی میان سازمانهای مختلف جا به جا می شوند.

5. در این سازمانها ترک خدمت بسیار بالاست زیرا سازمان کارکنان دارای مهارت و دانش روز را به کار می گیرد.

6. رابطه بین کارکنان ضغیف و عدم وجود حس وفاداری و تعلق به سازمان در کارکنان

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

نوشته های تازه