فهرست مطالب

چرا کارکنان سازمان را ترک می کنند؟ (دلایل خروج کارکنان + راه حل)

کارکنان مصمم، با انگیزه و آموزش دیده، کلید موفقیت یک سازمان محسوب می شوند. به همین دلیل است که هر بار یک کارمند عالی کار خود را ترک می کند، سازمان ممکن است ضرر قابل توجه ای را متحمل شود زیرا آنها بیشتر وقت و سایر منابع خود را روی آنها سرمایه گذاری کرده اند. دلایل زیادی برای ترک کارکنان از سازمان وجود دارد. برخی از آنها به دلیل بازنشستگی، فوت یا دلایل غیرقابل اجتناب دیگری خروج می کنند. با این حال، کسانی نیز هستند که به میل خود سازمان را ترک می کنند. حفظ کارکنان یک عامل مهم در موفقیت سازمان به حساب می آید و برای اینکه کارفرمایان بتوانند کارکنان را در اطراف خود نگه دارند، باید بدانند که دلیل خروج کارکنان از سازمان چیست؟ در این این مطلب 11 دلیل رایجی که باعث خروج کارکنان می شود را با شما به اشتراک می گذاریم.

11 دلیل خروج کارکنان از سازمان

1. کار به اندازه کافی چالش برانگیز نیست!

نیاز به چالش بیشتر را می توانیم به عنوان مهمترین دلیل خروج کارکنان نام ببریم. هیچ کارمندی دوست ندارد در شرکتی خسته کننده و بدون چالش کار کند. اگر کسی هست که بخواهد در چنین محیطی کار کند، نشان دهنده این است که آن شخص هنوز یک علاقه پنهان پیدا نکرده است. برای بهره وری بالا، کارکنان باید از شغل خود لذت ببرند و برای لذت بردن، داشتن یک نقش چالش برانگیز مهم است. طبق گزارش Hired، پنجاه و شش درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که اگر چالش‌ها و مسائلی برای حل وجود نداشته باشد، شغل خود را ترک خواهند کرد.

راه حل: به کارکنان خود کمک کنید تا اشتیاق خود را پیدا کنند. برای اینکه دلیل ترک کارکنان قوی از سازمان را بفهمید باید از نزدیک با کارمندان کار کنید و بدانید آیا آنها به اندازه کافی برای مشارکت در شرکت و کمک به رشد آن چالش دارند یا خیر؟ فراموش نکنید آن‌ها بیش از یک سوم وقت خود را در محل کار، در راه رسیدن به محل کار و یا آماده شدن برای رفتن به محل کار می‌گذرانند. بنابراین اگر شغل‌شان جالب، چالش برانگیز و جذاب نباشد، شغل خود را ترک می‌کنند و به سراغ کاری خواهند رفت که این نیاز درونی‌شان را برطرف کند. آیا می دانید مدیریت رفتار سازمانی چیست؟ 

2. پاداش و دستمزد بالاتر

پاداش و دستمزد بالا یکی دیگر از دلایل ترک کارکنان از سازمان می باشد. مسلما وقتی آنها احساس کنند نسبت به مهارت و تجربه کاری، دستمزد کمتری دریافت می‌کنند، تصمیم به ترک سازمان خواهند گرفت. یک مطالعه از Paychex نشان داد که ۷۰٪ از پاسخ‌دهندگان به دلیل دستمزد پایین شغل خود را ترک می‌کنند.

راه حل: افزایش حقوق و فرصت‌های منظم به کارکنان بدهید تا جبران خسارت را بررسی و مذاکره کنند، و در مورد زمانبندی این فرصت‌ها شفاف باشید. اگر نمی‌توانید دستمزدهای بالاتر بدهید، پس باید از طریق مشوق‌های فرعی، به جبران کمبودهای پرداخت بپردازید.

3. فقدان بازخورد سازنده

یکی دیگر از مهمترین دلایل خروج کارکنان، عدم بازخورد مناسب است. برخی از افراد در محیط کاری روان تر رشد می کنند در حالی که برخی دیگر به بازخورد بیشتری نیاز دارند. زیرا آنها نمی دانند که آیا کارها را به درستی انجام می دهند و مدیر پیشرفت و تلاششان را چگونه می بیند؟ بدیهی است بخش جدایی ناپذیر از بهبود عملکرد کارکنان، دریافت بازخورد منظم از کارفرما می باشد زیرا آنها باید از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشند تا بدانند در مسیر درستی هستند.

راه‌حل: ساده‌ترین و احتمالا سازنده‌ترین راه برای غلبه بر این مشکل این است که مشکلات و چالش‌هایی را که کارکنان روزانه با آن‌ها مواجه می‌شوند پیگیری کنید و سپس جلسات روزانه 1 به 1 ترتیب دهید تا بتوانید بازخورد خود را در مورد عملکرد کلی آنها به آنها ارائه دهید. به این ترتیب، آنها را تشویق می کنید و به آنها اجازه می دهید تا بدانند چه کاری می توانند انجام دهند تا پیشرفت کنند.

4. عدم درک اهداف سازمان

اگر کارمندان نقش و تاثیرات کلیدی آنها روی برنامه تجاری و استراتژی کلی سازمان را درک نکنند، نمی توانید انتظار داشته باشید که بهترین کار خود را انجام دهند. کارمندی که دید روشنی از اهداف شرکت ندارد، به اندازه کافی برای نشان دادن پتانسیل واقعی خود و به ارمغان آوردن نتایج مثبت در درازمدت، هدایت نمی‌شود. بنابراین، این یکی دیگر از دلایل ترک کار کارکنان است.

راه حل: برای جلوگیری از این اتفاق، باید به آنها کمک کنید تا اهداف نهایی شرکت را درک نمایند. آنها باید احساس تعلق و وابستگی داشته باشند و اینکه بدانند کارشان بی‌ارزش نیست. آن‌ها باید احساس کنند که در تصویر بزرگتر سازمان اهمیت دارند تا بیشتر تشویق شوند و بیشتر وقت خود را برای دستیابی به موفقیت سرمایه گذاری کنند. یکی از راه‌های انجام این کار، سازماندهی جلساتی است که در آن چشم‌انداز و مأموریت شرکت خود را با جزئیات به آن‌ها ارائه کنید.

5. ارتباط بد

تعجب می کنید که چرا کارمندان قوی استعفا می دهند؟ یک کارمند خوب که تصمیم به ترک سازمان می گیرد نیز نتیجه ارتباطات ضعیف است. ارتباط موثر و منظم برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است. کارمندی که از برخی شرایط کاری راضی نیست، ممکن است در هنگام صحبت با مدیر به موضوعی که او را آزار می دهد، اشاره کند، اگر مدیر علاقه ای به این موضوع نشان ندهد، ممکن است باعث ترک کارکنان از سازمان شود. 

راه‌حل: اگر می‌خواهید کارمندانتان احساس کنند شنیده می‌شوند، باید فرهنگ باز را پرورش دهید که در آن همه به اندازه کافی آزاد باشند تا احساسات خود را بیان کنند و قدرت خلاقیت خود را آزاد کنند. با تشویق کارمندان خود به صحبت آشکار در مورد چیزهایی که آنها را آزار می دهد، زمینه محکمی برای دستیابی به نتایج مثبت در پروژه ها ایجاد می کنید و باعث می شوید که افراد در محل کار بهترین احساس را داشته باشند. 

نکته: گاهی کارمندان از نتایج صحبت های خود هراس دارند و سکوت می کنند. انواع سکوت سازمانی شامل سکوت مطیع، تدافعی و دوستانه می باشد.

6. داشتن کار بیش از حد

ناتوانی در انجام کارهای زیاد در طول ساعات کاری را نیز می توانیم مهمترین دلیل خروج کارکنان معرفی کنیم. اگر کارمندان تحت فشار سنگین کاری قرار بگیرند و هیچ راه حلی برای این مشکل نبینند، ممکن است فرسودگی و بی انگیزگی شغلی را تجربه کنند که می تواند در زندگی حرفه ای و شخصی آنها منعکس شود. این زمانی است که آنها تصمیم می گیرند سازمان را ترک کنند و به دنبال فرصت های شغلی جدید و بهتر باشند.

راه حل: برای جلوگیری  از ترک کارکنان، باید به میزان کاری که هر کارمند دارد توجه بیشتری داشته باشید و سپس وظایف را به درستی تقسیم کنید تا همه اعضای تیم راضی باشند.

7. نبود فرصت برای استفاده مناسب از مهارت ها و توانایی های خود

کارکنان زمانی که استعدادها و توانایی های اصلی خود را در کار به کار می گیرند، رضایت، موفقیت و اعتماد به نفس را تجربه می کنند. آنها درگیر فعالیت هایی می شوند که در آنها برتری دارند و به آنها امکان می دهد استعدادها و توانایی های خود را بیشتر توسعه دهند. کارکنان مایل به یادگیری چیزهای جدید و بهبود توانایی های خود هستند. اگر آنها نتوانند این کار را در سازمان شما انجام دهند، به فکر ترک کار خود می افتند. خلاقیت و نوآوری کارکنان یکی شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان به حساب می آید.

راه حل: بهتر است با آنها صحبت کنید و به آنها اطمینان بدهید که از آرزوها و رویاهای آنها آگاه هستید و در این مسیر به آنها کمک می کنید.

8. رابطه منفی کارکنان با رییس بخش

کارمندان مجبور نیستند با رئیس خود دوست باشند، اما باید واقعاً با او ارتباط کاری برقرار کنند. رئیس بخش بزرگی از زندگی روزمره آنها در محل کار است که ارتباط ناخوشایند بین آنها می تواند دلیل ترک کارکنان از سازمان باشد.

راه حل: مهم است که مدیران اطمینان حاصل کنند که تکنیک‌های مدیریتی آن‌ها در حد مطلوبی قرار دارد زیرا اگر کارمندی احساس کند از کارش قدردانی نمی‌شود یا این‌که به خاطر ترس از رئیس از حاضر شدن در محل کار وحشت داشته باشد، به‌سرعت به فکر خروج از سازمان و دنبال شغل دیگری می‌رود.

9. فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی می‌تواند از دلایل ترک کارکنان از سازمان باشد زیرا کارکنانی که به خوبی با فرهنگ شرکت‌ همسویی ندارند احتمال کم‌تری دارد به کار در شرکت ادامه دهند.

راه حل: آیا محیط کار سازمان شما باعث رضایت و مشارکت کارکنان می‌شود؟ آیا رویدادها و مراسم، مهمانی‌ها و اقدامات گروهی در سازمان دارید که این حس به کارکنان شما منتقل شود که در جای خوبی کار می‌کنند؟ ترویج و برگزاری مهمانی های موفقیت آمیز به حفظ دید و نگاه مثبت کارکنان در مورد سازمان کمک می کند.

10. بازنشستگی

بازنشستگی یکی از دلایل غیر قابل اجتناب خروج کارکنان از سازمان است که در انتهای چرخه زندگی کارمند پنهان می‌شود. سازمان‌ها باید مراقب باشند زیرا کارکنان به سن بازنشستگی می‌رسند و حتی  ممکن است بخش‌ بزرگی از کارکنان به طور همزمان استعفا دهند که در این صورت، سازمان در برابر از دست دادن دانش و تخصص ارزشمند کارکنان آسیب‌پذیر خواهد شد.

راه حل: سازمان باید برای حل این مشکل، ضرورت جانشین پروری را در دستور کار خود قرار بدهد و تصمیم بگیرد که چه کسی وظایف فرد بازنشسته را بر عهده خواهد گرفت و به جانشین خود زمان آموزش، انتقال، و پرسیدن سوالات را خواهد داد.

11. سیاست های کاری غیر قابل انعطاف

با طوفان همه‌گیری کرونا در جهان، برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر و دورکاری روز به روز رایج‌تر می‌شود. زمان کار منعطف و امکان کار از راه دور آنقدر رایج شده که به یک انتظار تبدیل شده است. با در نظر گرفتن این موضوع، خط مشی یک سازمان نباید خیلی سفت و سخت باشد، زیرا باعث دور شدن افراد، ترک کارکنان و تمایل آنها به جستجوی فرصت های بهتر می شود.

راه حل: باید به افراد فضای کافی برای نفس کشیدن بدهید تا استعداد واقعی خود را نشان دهند و زمان کافی را با خانواده خود بگذرانند. برای کمک به آنها در بهترین حالت خود، باید به تعادل بین کار و زندگی آنها توجه ویژه ای داشته باشید. زمانی که کارکنان حس کنترل بیشتری بر زندگی شخصی و حرفه ای خود داشته باشند، تمایل به داشتن روابط بهتر با مدیران خود نیز دارند و در محل کار کمتر احساس استرس می کنند، که بهره وری آنها را افزایش می دهد و تعداد درگیری ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نتیجه گیری

در دنیای امروزی که به سرعت در حال تغییر است، حفظ کارکنان کارآمد، قابل اعتماد و سازنده امری ضروری است. اگرچه دلایل متعددی وجود دارد که چرا کارکنان شغل خود را ترک می کنند، (تقریبا) همیشه راهی وجود دارد که آنها را تشویق کند تا جنبه مثبت آن را ببینند و نظر خود را تغییر دهند. با سرمایه گذاری روی نیروی کار خود، در شرکت خود سرمایه گذاری کنید و فرهنگی را ایجاد نمایید که در آن به همه فرصتی برای پیشرفت داده می شود. 

منابع: 

 Reasons Employees Leave Their Jobs

Why Employees Quit and How to Prevent It 

Why Employees quit Their Jobs

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

نوشته های تازه