فهرست مطالب

بی انگیزگی شغلی-دلایل بی انگیزه شدن کارکنان

یروی انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه هر سازمان و اداره ای، عامل اصلی موفقیت و پیشرفت به شمار می آید. بدون شک کاهش انگیزه کارکنان یک سازمان، در کاهش سطح بهره وری و عدم رسیدن به برنامه های استراتژیک سازمان نقش مهمی را ایفا می‌کند. کاهش انگیزه در کارمندان و کارکنان کاملاً طبیعی است اما زمانی که این امر به صورت مستمر صورت بگیرد و نمودارش رو به رشد باشد، به یک مشکل بزرگ  تبدیل می‌شود. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات مشاور منابع انسانی در سازمان ها بررسی دلایل بی انگیزه شدن کارکنان است. شما به عنوان یک مدیر، مسئولیت مشخصی در قبال انگیزه و رفاه نیروی کار خود دارید. برای اینکه یک تیم به بهترین شکل ممکن عمل کند، همه اعضا باید با هم متحد و متعهد باشند. خوب است بدانید تشخیص زودهنگام علائم هشدار دهنده بی انگیزگی و رسیدگی سریع به آنها می تواند به تشویق کارکنان و حفظ استعداد کمک کند. در ادامه این مطلب از مشاوره در مورد دلایل بی انگیزه شدن کارکنان و عوامل کاهش انگیزه کارمندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل بی انگیزه شدن کارکنان

بررسی دلایل بی انگیزه شدن کارکنان یکی از مهمترین اقدامات مشاور مدیریت در سازمان ها می باشد زیرا بی انگیزه شدن کارکنان و یا سکوت سازمانی کارکنان زنگ خطر بسیار مهمی است که اگر نادیده گرفته شود باعث افول سازمان و به مخاطره افتادن بقای سازمان می باشد.

1. بی‌توجهی مدیران به مسائل و اتفاقات سازمان

 بی‌توجهی مدیران به مسائل و رخدادهای سازمان یکی از عوامل کاهش انگیزه کارمندان می باشد که دلایل مختلفی دارد از قبیل بی‌تجربه بودن مافوق، بی‌تفاوتی مدیر به مسائل سازمان،عدم دانش کافی به مسائل سازمان، نبود معیار و شاخص‌های ارزشیابی و …

2. مهارت های شغلی ناکافی

کارکنان برای موفقیت در مشاغلی که احساس می کنند برای آن آمادگی دارند و به درستی آموزش دیده اند انگیزه دارند. قبل از انتقال یک کارمند به موقعیتی با مسئولیت بیشتر یا قبل از اجازه دادن به هرگونه تغییر در وظایف شغلی کارمند، مطمئن شوید که کارمند آموزش های لازم برای شروع کار را دیده است. قرار دادن کارمند در موقعیتی که احساس کند مهارت های شغلی ناکافی دارد، اعتماد به نفس کارمند را از بین می برد و هرگونه انگیزه برای موفقیت را از بین می برد.

3. شایعات

شایعات را می توانیم به عنوان یکی دیگر از دلایل بی انگیزه شدن کارمندان نام ببریم. کارکنانی که شایعه اخراج شدنشون را می شنوند، انگیزه خود را از دست می دهند. برای مقابله با مشکل شایعات در محیط کار، لازم است که مدیریت اطلاعات مهم را به موقع با کارکنان به اشتراک بگذارد. این به کارمندان کمک می کند تا مطمئن شوند که مدیریت به شایعات رسیدگی می کند و کارکنان را تشویق می کند تا قبل از اقدام بر اساس شایعه منتظر اطلاعات شرکت باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: 20 روش ساده و کلیدی برای افزایش انگیزه کارکنان

4. عدم شایسته‌سالاری

متاسفانه در برخی از سازمان ها ترفیعات بر اساس شایستگی افراد انجام نمی‌شود و معیار شایسته بودن بر تعداد بله گفتن‌ها و حرف شنوی بدون چون و چراست. و همین عدم شایسته سالاری باعث کاهش انگیزه در کارمندان می شود.

5. شیفت های کاری

افزایش شیفت های کاری از دیگر عوامل کاهش انگیزه در کارکنان می باشد. کارمندانی که بیش از حد کار می کنند، بدون توجه به میزان اضافه کاری که دریافت می کنند، احتمالا انگیزه خود را از دست می دهند. از این گذشته افزایش شیفت های کاری عصبانیت و اضطراب در محیط کار را افزایش می دهد. شیفت های کاری باعث به هم زدن ساعت بیولوژیک کارکنان شده که پیامد آن بروز خستگی، کج خلقی ، بی خوابی، بی اشتهایی، عدم تمرکز و ضعف حافظه است.

6. احساس کم ارزش شدن

اگر کارمندی احساس کند که تلاش‌هایش به رسمیت شناخته نمی‌شود یا قدردانی نمی‌شود، به زودی در نقش خود دچار کمبود انرژی و تعهد می‌شوند. بسیارمهم است که موفقیت‌ها را جشن بگیرید و مطمئن شوید که به دستاوردها پاداش می دهید حتی اگر فقط با یک ضربه به پشت باشد. خوب است بدانید اهمیت رفتار سازمانی باعث ایجاد انگیزه در کارکنان می شود.

7. بی‌ارزش دانستن ایده‌ها و پیشنهادهای کارکنان

تمام ایده هایی که توسط کارکنان یک سازمان مطرح می شود، ارزشمند و مفید هستند و باید با آنها برخورد مثبت شود، هرچند که بسیاری از این ایده ها در عمل قابل اجرا نباشند. بهترین استدلال برای اثبات لزوم توجه به ایده های ارائه شده توسط کارکنان این است که راه را برای جذب ایده های ناب و سازنده در آینده باز می کند. بهتر است بدانید یکی از عوامل سکوت سازمانی این است که کارکنان سازمان با مدیر خود احساس راحتی نداشته باشند.

8. اهداف کوتاه مدت بدون پیشرفت شغلی

در اکثر موارد، پول تنها بخشی از انگیزه یک کارمند است. اکثر کارمندان می خواهند اهداف شغلی روشنی داشته باشند تا احساس کنند که در سازمانشان پیشرفتی برای آنها وجود دارد. چشم انداز شغلی می تواند یک فرآیند مفید در تعیین اهداف بلندمدت و روشن برای یک کارمند باشد تا آنها بتوانند به طور فعال در جهت نتایج پیش بینی شده کار کنند.

این مطلب را از دست ندهید: عوامل موثر بر همگرایی نسبی فرد با اهداف سازمان + 5 گام موثر برای دستیابی به همسویی در اهداف سازمان

9. عدم توازن میان درآمد و هزینه‌های زندگی

عمده‌ترین عامل کاهش انگیزه در کارکنان منابع انسانی، نامتوازن بودن درآمد و هزینه زندگی است. پایین بودن حقوق و دستمزد در مقایسه با هزینه‌های زندگی در سال‌های اخیر موجب کم‌کاری و گاها” یافتن شغل‌های دوم و حتی سوم شده است که نهایتا” موجب خسته‌تر شدن نیروی کار، کاهش بازدهی، بی‌انگیزگی، مشکلات روحی و روانی در خانواده شده است و در نتیجه بر روی بهره‌وری نیروی کار تاثیرات منفی دارد.

10. رهبری و مدیریت ضعیف

رهبری مؤثر یک عامل اساسی در انگیزه کارکنان شما است. اگر رهبری قوی وجود نداشته باشد یا بر چشم انداز تیم تأثیر منفی بگذارد، برخی از کارمندان ممکن است انگیزه خود را از دست بدهند. رهبران باید رویکردی منعطف و فراگیر برای مدیریت یک تیم داشته باشند و بتوانند به وضوح با پرسنل خود ارتباط برقرار کرده و در عین حال اعتماد و تمرکز را نیز القا کنند. اگر تیم یا فرد خاصی در کسب و کار شما فاقد انگیزه است، ممکن است به دلیل عدم مدیریت خوب باشد.

11. وتو کردن تصمیمات کارکنان

گاهی مدیران بر لزوم مستقل بودن کارکنان در تصمیم گیری و اقدام تاکید کرده و حتی کارمندان خود را به این کار تشویق می کنند، اما زمانی که آنها در حوزه عمل تصمیم می گیرند، مدیران از حق وتوی خود برای جلوگیری از اجرای تصمیمات کارکنان استفاده می کنند و همین کار باعث کاهش انگیزه در کامندان می شود. مدیران باید توجه داشته باشند که اگر سیاست قدرت‌بخشی افراد خود را دنبال می کنند، نباید کارهای کوچک و معمولی را منوط به مجوز مدیریت کنند.

12. نداشتن اعتماد به ‌نفس

اعتماد نداشتن به توانایی‌های شخصی، یکی دیگر از دلایل بی انگیزگی کارکنان به‌حساب می‌آید؛ به‌خصوص اگر تجربه یک شکست را در گذشته خود داشته باشند. انها ممکن است به‌دلیل ترس از شکست دیگر در کارها پیش‌قدم نشوند. مدیریت و ارتباطات باز، راه حل این مشکل است و به افراد انگیزه می‌دهد که با قدرت به کار خود ادامه دهند.

13. وجود قوانین عجیب و سختگیرانه

وجود قوانین عجیب و سخت گیرانه در سازمان یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش انگیزه در کارکنان می باشد. بدیهی است که هر سازمانی قوانینی برای خودش دارد؛ اما قوانین غیرمنطقی و بیش از حد سخت‌گیرانه سازمان می تواند کارمندان‌ را خسته کرده و باعث از دست دادن انگیزه‌ آنها شود. فراموش نکنید در برخورد با کارمندان باید منعطف باشید تا بتوانید با آن‌ها ارتباط خوب و موثری برقرار کنید. مدیران اگر می‌خواهند بهترین کارمندان خود را حفظ کنند، باید انعطاف را یکی از اصول مهم مدیریتی خود قرار دهند.

نکته: قوانین سخت گیرانه می تواند دلیل خروج کارکنان از سازمان شود.

14. درگیری در محل کار

درگیری و قلدری در محل کار بخشی از خطرات شغلی مربوط به محیط کار است و در بی انگیزگی کارکنان نقش مهمی دارد. بسیار مهم است که شما به عنوان مدیر مراقب هر گونه ارعاب یا قلدری در محل کار خود باشید. برخی از کارمندان ممکن است احساس نگرانی کنند که در مورد مسائل مربوط به همکار خود صحبت کنند.

15. حجم کار غیر واقعی

مهم است که انتظارات و خواسته هایی را که از کارمندان خود دارید را مورد بررسی قرار بدهید. اگر فردی احساس کند که بار کاری زیادی بر دوش او  است، ممکن است سرخورده شده و انگیزه خود را از دست بدهد. این موضوع در مورد کار سبک نیز صدق می کند به این معنی که، اگر کارمندی حجم کاری بسیار سبک داشته باشد نیز ممکن است به سرعت انگیزه خود را از دست بدهد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

نوشته های تازه