فهرست مطالب

مدیریت ریسک چیست و چرا مهم است؟

زندگی مملو از رویدادهای غیرمنتظره است و این برای افراد و سازمان های تجاری نیز یکسان است. اگر یک اتفاق پیش بینی نشده سازمان شما را غافلگیر کند، تأثیر آن می تواند جزئی باشد، مانند تأثیر کوچکی بر هزینه های سالانه شما، اما در بدترین سناریو ممکن است فاجعه بار باشد و عواقب جدی داشته باشد، مانند بار مالی قابل توجه یا حتی بسته شدن کسب و کار شما. اینجاست که مدیریت ریسک به بخش اساسی استراتژی تجاری شما تبدیل می شود. با شناسایی و تجزیه و تحلیل تهدیدهای بالقوه برای سازمان شما، چنین فرآیندی تأثیر هر رویداد منفی یا تغییری را که در غیر این صورت می تواند فاجعه بار باشد، کاهش می دهد. ریسک‌ همان عوامل خطرسازی است که می‌تواند در اجرای پروژه اختلال ایجاد کند و باعث شکست آن شود. برای جلوگیری از این خطرات احتمالی، مدیریت ریسک امری کاملا ضروری است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که مدیریت ریسک چیست؟ در این مطلب از مشاوره ما قصد داریم در مورد مدیریت ریسک، اصول و هدف مدیریت ریسک به طور مفصل صحبت کنیم. ما را تا پایان همراهی کنید.

مدیریت ریسک چیست؟

فرایند شناسایی، طبقه بندی، ارزیابی و اولویت بندی ریسک ها را عموما به عنوان مدیریت ریسک تعریف می کنند. اگر مدیریت ریسک به درستی انجام شود، می تواند با کنترل رویدادهای آتی از خطرات احتمالی جلوگیری کند. در واقع مدیریت ریسک، فرآیند اتخاذ و اجرای تصمیمی است که اثرات منفی ریسک را بر سازمان به حداقل می رساند. از نگاه مشاور منابع انسانی مدیریت ریسک را میتوان اینگونه تعریف کرد که با تمرکز بر ریسک و تخصیص منابع برای کنترل و کاهش ریسک، یک تجارت از خود در برابر عدم اطمینان محافظت می کند، هزینه ها را کاهش می دهد و احتمال تداوم و موفقیت کسب و کار را افزایش می دهد.

شناسایی ریسک ها و محافظت از آنها در قلب مدیریت ریسک سازمان قرار دارد. هدف این است که اطمینان حاصل شود که شرکت به موقع برای جلوگیری از شرایط اضطراری یا به حداقل رساندن تلفات اقدام می کند. در عین حال، مدیریت ریسک به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بفهمند چه ریسک‌هایی برای اطمینان از موفقیت خود ارزش دارند. به عبارت دیگر، اگر می توانید دست اندازه های جاده پیش رو را ببینید، زمان دارید تا تصمیم بگیرید که آیا سرعت خود را کم کنید یا در اطراف آنها رانندگی کنید.

چرا مدیریت ریسک در سازمان مهم است؟

زمانی که سازمان و شرکت‌ها برای بررسی و برنامه‌ریزی برای تمام خطرات احتمالی که با آن‌ها روبرو هستند، وقت بگذارند، می‌توانند برای جلوگیری از آنها تلاش کنند یا حداقل از خود محافظت کنند. آنها همچنین می توانند تصمیمات تجاری آگاهانه تری را با چشم اندازی روشن در مورد میزان ریسکی که می خواهند متقبل شوند، با یک نقشه راه برای کمک به جلوگیری از مشکلات و ایجاد امنیت، ایمنی و انطباق اضافی در محل کار، اتخاذ کنند. مدیریت ریسک می تواند:

1.ایجاد یک محیط کار ایمن برای کلیه کارمندان و مشتریان

2.افزایش ثبات عملیات تجاری و کاهش مسئولیت‌‌ها و پیامدهای قانونی

3.حفاظت از سازمان‌‌ها در برابر رویدادهای زیان‌ آور

4.محافظت از افراد و دارایی‌های درگیر در برابر آسیب‌های احتمالی

5.کمک به رفع نیازهای بیمه‌ای سازمان به منظور صرفه جویی در حق بیمه غیرضروری

این مطلب را از دست ندهید: 20 روش ساده و کلیدی برای افزایش انگیزه کارکنان

با اصول مدیریت ریسک آشنا شوید!

پروسه اصول مدیریت ریسک با شناسایی خطرات آغاز می شود، سپس به تحلیل سبک ها پرداخته شده و در نهایت به اولویت بندی ریسک ها منجر می شود. اصول مدیریت ریسک توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) تدوین می شوند. هنگامی که یک تیم مشاوره مدیریت تصمیم به انجام ارزیابی ریسک می کند، فرایند مدیریت ریسک آنها باید زمینه های زیر را پوشش دهد:

1. کل فرایند باید ارزش ایجاد کند.

2. منابع مصرف شده برای کاهش و رفع ریسک باید کمتر از مقدار منابعی باشند که در هنگام عدم توجه به ریسک مصرف می شوند.

3. مدیریت ریسک باید یک بخش اساسی و مهم از فرآیندهای سازمانی باشد.

4. مدیریت ریسک باید فرضیه ها و موقعیت های غیر قطعی و دارای عدم اطمینانی که یک فرد یا یک شرکت ممکن است با آن مواجه شود را به وضوح بیان کند و شرح دهد.

5. فرایند مدیریت ریسک باید نظام مند و ساختار یافته باشد.

6. مدیریت ریسک باید قادر به انطباق با یک هدف خاص باشد.

7. فرایند مدیریت ریسک باید عوامل انسانی را نیز مورد توجه قرار دهد و واضح و جامع باشد.

 8. مدیریت ریسک باید تکرارشونده، پویا و دارای قابلیت پاسخگویی سریع به تغییرات باشد.

9. ضروری است که فرایند مدیریت ریسک به طور مستمر یا دوره ای و هنگام تغییر در زمان وقوع ریسک و تغییر فرایند، بر مبنای اطلاعات بسیار خوب مجددا بررسی شود.

رویکردهای مدیریت ریسک

پس از شناسایی ریسک‌های خاص شرکت و اجرای فرآیند مدیریت ریسک، شرکت می تواند یکی از 4 استراتژی مختلف زیر را در رابطه با انواع مختلف ریسک در نظر بگیرید:

1. اجتناب از ریسک: در حالی که حذف کامل همه خطرات به ندرت امکان پذیر است، یک استراتژی پیشگیری از خطر برای جلوگیری از هر چه بیشتر تهدیدها برای جلوگیری از پیامدهای پرهزینه و مخرب یک رویداد مضر طراحی شده است.

2. کاهش ریسک: گاهی اوقات شرکت ها می توانند میزان خسارتی را که برخی از خطرات ممکن است به فرآیندهای شرکت وارد کند، کاهش دهند. این امر با تنظیم کنترل های عملیاتی خاص بر روی کل پروژه یا برنامه فرآیند یک شرکت یا کاهش دامنه آن به دست می آید.

3. اشتراک گذاری ریسک: گاهي اوقات، پیامدهای یک ریسک در ميان چند شركت كننده پروژه يا بخش‌‌هاي تجاري تقسیم مي شود.

4. حفظ ریسک: حفظ ریسک در صورتی انجام می شود که سازمان به این نتیجه می رسد که از نظر تجاری ارزش آن را دارد. گر بازدهی پیش‌بینی‌شده یک پروژه بیشتر از هزینه‌های ریسک احتمالی باشد، شرکت‌ها معمولاً سطح مشخصی از ریسک را حفظ می کنند.

4 هدف مدیریت ریسک

1.شناسایی ریسک‌های احتمالی

2. کاهش یا تعدیل ریسک‌ها

3. فراهم کردن اصول منطقی برای تصمیم‌گیری بهتر در رابطه با ریسک‌ها

4. برنامه‌ریزی

هدف از مدیریت ریسک شناسایی مشکلات بالقوه قبل از وقوع یا در مورد فرصت ها، تلاش برای استفاده از آنها برای ایجاد آنهاست. فعالیت های مدیریت ریسک ممکن است در طول عمر پروژه مورد استفاده قرار گیرد. کاهش خطرات برای جلوگیری از ایجاد آنها (پیشگیر بودن) نسبت به مقابله با مسائلی که در صورت شروع خطر (واکنشی بودن) به وجود می آیند، هزینه کمتری دارد. ریسک های مدیریت نشده می توانند به راحتی مانع از دستیابی پروژه به اهداف شوند یا حتی باعث شکست آن شوند. مدیریت ریسک در هنگام شروع، برنامه ریزی و اجرای پروژه مهم است. ریسک های مدیریت شده به طور قابل توجهی احتمال موفقیت پروژه سازمان را افزایش می دهد.

مزایای مدیریت ریسک

  1. کمک به همه افراد در سازمان برای درک و آماده‌سازی برای خطر
  2. کمک به پیشبرد اهداف واضح و منطبق با استراتژی تجاری سطح بالاتر
  3. کاهش شکست‏ها، کاهش تنش‏ها و حوادت ناخوشایند
  4. تقویت تصمیم گیری آگاهانه تر
  5. پرورش فرهنگ شرکت در بهبود مستمر
  6.  بهبود برنامه‌‏ریزی تجاری و استراتژیک
  7. دستیابی به برنامه ‏های ممیزی متمرکزتر در داخل سازمان
  8. افزایش توانایی اتمام کار در موعد مقرر
  9. اطمینان بخشیدن به ذی‏نفعان کلیدی در سرتاسر سازمان
  10. استفاده بهینه ‏تر از منابع
  11. کاهش هزینه‏‌ها سازمان

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

نوشته های تازه