فهرست مطالب

افزایش انگیزه کارکنان چیست؟(اصول و عوامل افزایش انگیزه کارکنان)

افزایش انگیزه کارکنان کلید موفقیت یک سازمان محسوب می شود. بدون افزایش انگیزه کارمندان، شرکت ها با کاهش بهره وری و سطح تولید پایین تر مواجه می شوند و این احتمال وجود دارد که شرکت در رسیدن به اهداف مهم خود با مشکل روبرو شود. اما انگیزه کارکنان همیشه به راحتی به دست نمی آید، این همان چیزی است که رهبران و مدیران سازمان به همراه مشاور منابع انسانی باید آن را پرورش دهند و بر آن نظارت کنند. ایجاد فرهنگ انگیزه راهی عالی برای راضی نگه داشتن کارمندان در محل کار است. کارکنان باید از پروژه‌ها، پاداش‌ها و مزایای خود احساس انگیزه کنند. گفته می شود که عملکرد شغلی تابعی از توانایی ضرب در انگیزه است. در ادامه این مطلب از مشاوره می خوانیم:

  • افزایش انگیزه کارکنان چیست؟
  • چرا افزایش انگیزه کارمندان اینقدر مهم است؟
  • اصول ایجاد انگیزه در کارکنان
  • عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان
  • 20 روش کلیدی برای افزایش انگیزه کارکنان

افزایش انگیزه کارکنان چیست؟

انگیزه کارکنان میزان تعهد، انرژی و نوآوری است که کارکنان یک شرکت در طول روز کاری دارند. حفظ و افزایش انگیزه کارکنان می تواند برای شرکت ها مشکل ساز باشد، زیرا آنچه که باعث ایجاد انگیزه در کارمندان می شود، برای همه جالب و هیجان انگیز نخواهد بود. بنابراین شرکت های مشاوره مدیریت باید به مدیران کمک کنند تا آنها بتوانند اصول ایجاد انگیزه در کارکنان را رعایت کنند. همانطور که شرکت خود را می سازید و کارمندان جدید را استخدام می کنید، مهم است که انگیزه کارمندان خود را برای عملکرد بهتر افزایش بدهید. یک کارمند بی انگیزه و نومید نه تنها منابع شما را تخلیه می کند، بلکه می تواند فرهنگی ایجاد کند که در آن هیچ کس برای موفقیت انگیزه نداشته باشد. خوب است بدانید که انگیزه ویروسی است، ما از افراد پرانرژی انرژی می گیریم، اشتیاق دیگران را جذب می کنیم و مشتاق می شویم. انگیزه به اندازه خمیازه کشیدن مسری است.

چرا افزایش انگیزه کارمندان اینقدر مهم است؟

1.سطوح بهره وری بالاتر

اگر کارمندان انگیزه بیشتری داشته باشند، سریعتر و کارآمدتر کار می کنند و این امر منجر به خروجی بیشتر خواهد شد. این می تواند شرکت شما را قادر به انجام کارهای بیشتر و حتی فروش بیشتر کند.

2. نوآوری بیشتر

کارمندان با انگیزه با تمرکز زیاد بر روی محصول یا خدمات، زمینه هایی را برای بهبود می بینند و برای ارتقای آن تلاش می کنند.

3. کاهش حاشیه و شایعات

کارکنان با انگیزه از زندگی کاری خود راضی تر هستند و هدفی دارند که برای رسیدن به آن تلاش می کنند. احتمال اینکه این کارمندان بدون دلیل موجه کار خود را از دست بدهند کمتر است زیرا احساس می کنند که این امر می تواند پیشرفت آنها را به تاخیر بیندازد.

4. سطوح پایین تر جابجایی کارکنان

کارمندان با انگیزه بیشتر در نقش خود باقی می مانند زیرا می توانند تأثیرات کار خود را ببینند و احساس کنند که تفاوت مداومی وجود دارد که می توانند در شرکت ایجاد کنند. این می تواند منجر به کاهش هزینه های آموزش و استخدام برای شرکت شود زیرا ریزش کارکنان کاهش می یابد.

5. شهرت عالی و استخدام قوی تر

همانطور که همه ما می دانیم، مردم در مورد چیزهایی صحبت می کنند که از آنها لذت می برند، و مهمتر از آن، چیزهایی که دوست ندارند. کارگران راضی این خبر را منتشر می کنند و به نوبه خود به شرکت به عنوان یک کارفرما شهرت خوبی می بخشند. در نتیجه جذب استعدادهای برجسته آسان تر می شود.

اصول ایجاد انگیزه در کارکنان

اصول ایجاد انگیزه در کارکنان یکی از مهمترین مفاهیمی است که مدیران برای رشد سازمان خود باید با آن آشنا شده و از نحوه استفاده از این عوامل در سازمان خود آگاه باشند. مدیران با به کارگیری اصول ایجاد انگیزه می توانند کارایی کارکنان خود را افزایش داده و علاقه به انجام وظایف شغلی و در نهایت رشد سازمان را ایجاد کنند.

1. ایجاد امنیت شغلی

امنیت شغلی یکی از مواردی است که باعث ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان می شوند. زمانیکه کارمندان یک سازمان هیچ نگرانی برای از دست دادن شغل خود نداشته باشند با علاقه و اشتیاق بیشتری تلاش می کنند تا وظایف و مسئولیت های خود را انجام بدهند.

2. تعامل و ارتباط درست بین مدیر و کارمند

دوست داشتن مدیر و سازمان یکی از مهم‌ترین اصول ایجاد انگیزه در کارکنان محسوب می شود. از طرفی ارتباطات اجتماعی یکی از مهم ترین نیازهای ارتباطی ما انسان هاست. رفع این نیاز می تواند به افراد به صورت فردی و جمعی نیز انگیزه ایجاد کند. زمانی که کار به صورت گروهی انجام شود و مدیر در فرآیند پروژه در کنار کارکنان باشد، کارکنان انگیزه بیشتری پیدا می کنند و در نتیجه با کارایی بالاتری کار می کنند.

نکته: ارتباط دوستانه و همراهی اعضای مختلف یک سازمان با یکدیگر مهم‌ترین علت ایجاد وفاداری در کارمندان است.

3. ایجاد بستری برای پیشرفت 

هر سازمانی که بستری برای ارتقاء و پیشرفت شغلی داشته باشد، انگیزه کارکنان آن سازمان برای دستیابی به موفقیت شغلی افزایش می یابد و یکی از زمینه های افزایش انگیزه را برای آنان فراهم می کند.

4. صداقت و جلب اعتماد کارکنان

صداقت در رفتار و گفتار مدیران و اجتناب از دروغ باعث جلب اعتماد کارکنان سازمان خواهد شد. این مسئله برای کارمندان بسیار لذت‌بخش‌تر است و تاثیر بسزایی بر انگیزه کارکنان می‌گذارد.

عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان یک سازمان

  • 1. بالا بردن دانش کارکنان به‌وسیله آموزش های مرتبط با شغل آن‌ها
  • 2. تعامل و دوستی با سایر اعضای گروه
  • 3. شنونده بودن مدیران هر قسمت و تلاش آن‌ها برای حل مشکلات کارمندان
  • 4. در نظر گرفتن پاداش برای ایجاد انگیزه در کارکنان
  • 5. در نظر گرفتن آزادی عمل برای هر فردی در حیطه کاری مختص به وی
  • 6. ایجاد بستری برای بروز خلاقیت
  • 7. پرداخت حقوق و مزایا برابر با توانایی و تخصص فرد
  • 8. استفاده از نظرات کارکنان در هنگام اتخاذ نمودن تصمیمات مهم شرکت

20 روش کلیدی برای افزایش انگیزه کارکنان

همانطور که نیروی کار امروزی با نیروی کار ما در ده سال پیش بسیار متفاوت است، عوامل انگیزشی نیز متفاوت هستند. روحیه هر کارمندی با دیگری فرق می کند و چیزهای یکسانی به آنها انگیزه نمی دهد. با این حال، چند روش ساده برای افزایش انگیزه کارکنان وجود دارد که هر کارفرمایی باید از آن پیروی کند.

1. کارهای بزرگ را تشخیص دهید.

کارمندان باید بدانند که مدیران تلاش های آنها را می بینند و از آنها قدردانی می کنند. قدردانی شایسته باعث افزایش انگیزه کارمندان، عزت نفس و تقویت روحیه آنها می شود.

2. مشوق های یادگیری

کارمندانی که در طول زمان بر روی خود و تحصیلات خود سرمایه گذاری می کنند نه تنها تمرکز بیشتری  روی پروژه های خود دارند، بلکه می توانند به طور فعال سود سازمان را افزایش دهند. مشوق های یادگیری و دادن فرصت به کارکنان برای دریافت آموزش بیشتر از عوامل ایجاد انگیزه در سازمان ها محسوب می شود که نتیجه آن شگفت انگیز است.

مشوق های یادگیری می تواند در بسته های مختلفی از قبیل بازپرداخت شهریه یا وام دانشجویی، بودجه برای کنفرانس ها، دوره های آنلاین می باشد. اگر بودجه کمی دارید، می توانید فرهنگ یادگیری را با ایجاد یک کتابخانه یا درایو آنلاین برای به اشتراک گذاشتن منابع شروع کنید.

3. با بصیرت رهبری کنید.

همه کارمندان می خواهند بدانند که تلاش آنها برای رسیدن به چه اهدافی است؟ مرحله بعدی چیست؟ موفقیت برای شرکت چگونه است؟ مقصد به انگیزه سفر کمک می کند، بنابراین مطمئن شوید که چشم انداز شرکت روشن است.

4. مطمئن شوید که همه “چرا” را می دانند.

کارمندان شما می دانند که چه کاری باید انجام شود، اما شما باید بیشتر توضیح دهید. شما باید “چرا” هر کار را به اشتراک بگذارید. زیرا این ماموریت کلی شرکت است. اگر همه بدانند که چگونه اقدامات فردی آنها می تواند شخصاً شرکت را به اهدافش نزدیک کند، حتی برای ساده ترین کار نیز بسیار با انگیزه خواهند بود.

5. اهداف کوچکتر سازمان را تعیین کنید.

واضح است که شما اهداف بزرگی دارید که می خواهید به عنوان یک شرکت به آنها برسید، اما اهداف کوچکتر کلید انگیزه هستند. همه اهداف باید به هدف کلی اضافه شوند زیرا دستیابی به اهداف بزرگ  تا حدود زیادی طاقت‌فرساست. زمانیکه کارکنان به اهداف کوچکتر سازمان دست می یابند، احساس رضایت در آنها افزایش یافته و به عنوان یک انگیزه عالی برای ادامه مسیر به سمت مجموعه بعدی از اهداف عمل می کند.

6. به تیم خود استقلال بدهید!

وقت طلاست. بنابراین زمانی که نتوانیم زمان و انرژی خود را کنترل نکنیم، سطح انگیزه واقعاً کاهش می یابد. اجازه دادن به برخی از عناصر آزادی در محل کار، خواه ساعت کاری انعطاف پذیر باشد یا مرخصی نامحدود، نشان دهنده اعتماد مدیران به کارمندان است. این به انگیزه می‌افزاید، زیرا رضایت از یک کار به خوبی انجام شده با این احساس همراه است که کنترل را در دست داشتند و آن را طبق شرایط خود انجام دادند.

7. یک محیط کاری دلپذیر ایجاد کنید.

هیچ کس دوست ندارد در یک دفتر تاریک بنشیند و ناامیدانه منتظر وقت خانه باشد. اگر سازمان، محیط های کاری دوستانه ای را ایجاد کند، با فضاهایی برای استراحت و بازی، کارمندان مشتاقانه منتظر ورود به کار خواهند بود. ضرب المثل “سخت کار کن، سخت بازی کن” در اینجا مهم است. روحیه ضعیف می تواند بر توانایی تمرکز تأثیر بگذارد و احساس انرژی در محل کار را کاهش دهد.

این مطلب را نیز از دست ندهید: مدیریت منابع انسانی چیست ؟ 8  عملکرد اصلی منابع انسانی بر سازمان ها

8. مزایای چشمگیر ارائه دهید!

کاری کنید که همه احساس کنند، اینجا بهترین سازمانی است که می توانند کار می کنند. ارائه مزایای چشمگیر یکی از اصول افزایش انگیزه کارکنان است که به احساس وفاداری به شرکت کمک می‌کند.

9. تشویق به کار گروهی

همکاری بین تیم ها در شرکت امکان توسعه بیشتر ایده ها را فراهم می کند. کار با افرادی که دارای مجموعه مهارت های مختلف هستند، به نوبه خود نتایج نوآورانه تری ایجاد می کند. در تیم ها، اعداد و ارقام قدرت دارند و هرکسی که بی انگیزه است باید توسط اطرافیانش تقویت شود.

10. مدیران مناسب را انتخاب کنید.

تعیین افراد مناسب برای هدایت کارکنان برای انگیزه کارکنان بسیار مهم است. رهبران خوب این قدرت را دارند که به کارمندان خود انگیزه زیادی بدهند و آنها را برای رسیدن به اهدافشان تشویق کنند.

11. ارتباطات داخلی را بهبود بخشید.

این یک مورد بسیار مهم است! شرکت هایی با ارتباطات ضعیف کارکنان از سطوح بسیار پایین انگیزه و مشارکت کارکنان رنج می برند. انگیزه دادن به کارکنانی که مطلع نیستند و احساس می کنند از اهداف سازمان عقب مانده اند بسیار دشوارتر است.

12. برای کار و مشارکت کارکنان ارزش قائل شوید.

کارمندان باید بدانند که کارشان ارزش دارد. اگر سازمان به اهداف خود رسید و به آن دست یافت، کارمندان باید بدانند که سازمان آنها را در موفقیت شرکت سهیم میداند.

13. بازخورد ساختاری بدهید.

مثبت یا منفی، بازخورد ضروری است. بازخورد مستمر به کارمندان کمک می کند تا در جریان باشند و بفهمند که آیا فرصت هایی برای بهبود وجود دارد یا خیر.

14. به کارمندان خود پاداش دهید.

پاداش کار خوب را فراموش نکنید. شناخت و پاداش باید در هر سازمانی ضروری باشد. با این حال، مطمئن شوید که کارمندان خود را با چیزی که برایشان ارزش قائل هستند، پاداش می دهید.

15. با کارمندان خود ارتباط برقرار کنید.

مدیران خوب اغلب قادرند با کارکنان خود در سطوح شخصی و حرفه ای ارتباط برقرار کنند. به یاد داشته باشید، همه چیز و در همه زمان ها نباید در مورد کار باشد.

16. یک محیط کار مثبت بسازید.

محیط های سالم در محل کار، محیط هایی هستند که افراد در آن احساس آزادی می کنند تا صحبت کنند، احساس ارزشمندی کنند، به رهبران خود اعتماد کنند و روابط خوبی با سایر کارمندان داشته باشند. محل کار شما چقدر سالم است؟

حتما بخوانید: 9 مورد از بزگترین اشتباهاتی که مدیران در ارزیابی کارکنان انجام می دهند!

17. کارمندان خود را توانمند کنید.

به کارمندان آزادی بیشتری بدهید تا خودشان تصمیم بگیرند. سخت است که انگیزه داشته باشید وقتی که دیگران به شما بگویند که چه کاری انجام بدهید. بنابراین، توانمندسازی کارکنان برای بهبود انگیزه کارکنان بسیار مهم است.

18. اجرای برنامه های یادگیری و توسعه

تشویق به توسعه و یادگیری کارمندان، راه های بسیار خوبی برای حفظ انگیزه کارمندان است. نقاط عطف آنها را دنبال کنید، مهارت های جدید را به آنها بیاموزید و آنها را با مسئولیت بیشتر به سمت های بالاتر ارتقا دهید.

19. به کیفیت زندگی کارکنان توجه کنید.

به کیفیت زندگی و تعادل بین کار و زندگی کارکنان خود اهمیت دهید. کارکنان با انگیزه و متعهد کسانی هستند که زودتر فرسودگی شغلی را تجربه می کنند. مراقب بهترین کارمندان خود باشید!

20. مطمئن شوید که چه چیزی در کارمند شما انگیزه ایجاد می کند.

همه کارمندان یکسان نیستند و مسلما ایجاد انگیزه در همه آنها یکسان نخواهد بود. برخی جوایز پولی را ترجیح می دهند، برخی قدردانی را در قالب کلمات زیبا یا لمس می دانند.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

نوشته های تازه